Ο Τζον Στιούαρτ Μιλ έχει γίνει γνωστός ως «ο αγγλόφωνος φιλόσοφος με την ισχυρότερη επιρροή του 19ου αιώνα

«ηθικά ορθή πράξη είναι αυτή της οποίας τα αποτελέσματα είναι καλύτερα για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων.»- το ποσό της ωφέλειας που θα προκύψει από τη συμπεριφορά μας. Ερευνητική εργασία.

Ο μόνος σκοπός που δικαιολογεί την ατομική ή συλλογική παρέμβαση της ανθρωπότητας στην ελευθερία δράσης οποιουδήποτε μέλους της, είναι η αυτοπροστασία. Ότι ο μόνος σκοπός, για τον οποίο μπορεί να ασκηθεί δικαιολογημένα βία έναντι οποιουδήποτε ατόμου πολιτισμένης κοινωνίας, είναι το να αποτραπεί η βλάβη σε άλλους. Το δικό του καλό (το ατομικό καλό), φυσικό η ηθικό, δεν μπορεί να διασφαλιστεί. Κανείς δεν υποχρεώνεται να ενεργεί ή να απέχει επειδή θα ήταν καλύτερο για αυτόν, η γιατί θα τον κάνει πιο ευτυχισμένο ακόμη και αν αυτό που κάνει, κατά τη γνώμη των άλλων, θα ήταν σοφό ή και ορθό… Το μόνο μέρος της συμπεριφοράς του ατόμου, για το οποίο έχει λόγο η κοινωνία, είναι αυτό που αφορά τους άλλους. Στο κομμάτι που αφορά αποκλειστικά το άτομο, η ανεξαρτησία του είναι απόλυτη. Το άτομο έχει πλήρη κυριαρχία επάνω του, στο σώμα και στη σκέψη του.

Ο Μιλ πρόσθετε: «ο δεσποτισμός είναι μια νόμιμη λειτουργία της κυβέρνησης στην αντιμετώπιση των βαρβάρων, υπό την προϋπόθεση στο τέλος την βελτίωσή τους, καθώς και τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν για να επιτευχθεί ο σκοπός. Η ελευθερία, ως αρχή, δεν έχει εφαρμογή σε καμιά περίπτωση σε πρωθύστερο χρόνο από αυτόν που η ανθρωπότητα βρέθηκε σε θέση να μπορεί να βελτιωθεί με ελεύθερο και ίσο διάλογο».

Ελευθερία του λόγου
Ο Μιλ, υπέρμαχος της ελευθερίας του λόγου με μεγάλη επιρροή, διαφωνούσε με την λογοκρισία. Λέει:

Επιλέγω, κατά προτίμηση τις περιπτώσεις οι οποίες είναι λιγότερο ευνοϊκές για μένα – στις οποίες το επιχείρημα κατά της ελευθερίας της γνώμης, τόσο στην αλήθεια όσο και στην χρησιμότητα, θεωρείται το ισχυρότερο. Είτε οι επίμαχες απόψεις είναι η πίστη στον Θεό και σε μια μέλλουσα κατάσταση, είτε οποιαδήποτε από τα γενικώς αποδεκτά δόγματα της ηθικής… Αλλά πρέπει να μου επιτραπεί να παρατηρήσω ότι δεν είναι η αίσθηση σιγουριάς κάποιου για ένα δόγμα (όποιο και αν είναι αυτό), την οποίο αποκαλώ ως θεωρία του αλάθητου.

Είναι η προσπάθεια του να αποφασίσεις για το θέμα για τους άλλους, χωρίς να τους επιτρέπεις να ακούσουν ό,τι μπορεί να ειπωθεί από την αντίθετη πλευρά. Και καταγγέλλω και καταδικάζω αυτή την αξίωση, ακόμα και όταν τοποθετείται υπέρ των πιο ιερών πεποιθήσεών μου. Όσο και απόλυτα πεπεισμένος να είναι κάποιος, όχι μόνο για την θεωρία αλλά και για τις ολέθριες συνέπειες, αλλά και (για να χρησιμοποιήσω εκφράσεις που καταδικάζω καθολικά) για την ανηθικότητα και την ασέβεια μιας άποψης, αν κατ’ εφαρμογή της εν λόγω προσωπικής κρίσης, ακόμα και όταν υποστηρίζεται από την δημόσια κρίση της χώρας του ή των ανθρώπων της εποχής του, εμποδίζει την αντίθετη άποψη να υπεραμυνθεί των θέσεών της, ο ίδιος αναλαμβάνει το αλάθητο. Η ανάληψη του αλάθητου όχι μόνο δεν είναι λιγότερο απαράδεκτη ή λιγότερο επικίνδυνη επειδή η άποψη θεωρείται ανήθικη ή ασεβής, αλλά είναι η πιο ολέθρια περίπτωση ανάληψης αλάθητου από όλες.

Οικονομική Δημοκρατία
Ο Μίλλ προωθούσε την οικονομική δημοκρατία αντί του καπιταλισμού, υπό την έννοια της αντικατάστασης των καπιταλιστικών επιχειρήσεων από εργατικές ενώσεις. Συγκεκριμένα λέει:

Η μορφή της ένωσης ωστόσο, η οποία αν η ανθρωπότητα συνεχίσει να βελτιώνεται, θα πρέπει να είναι αναμενόμενο εν τέλει να υπερισχύσει, δεν είναι μια που θα μπορεί να υπάρχει μεταξύ ενός καπιταλιστή στο ρόλο του αρχηγού, και των εργατών και υπαλλήλων που δεν έχουν λόγο στην διοίκηση, αλλά στην ένωση των εργατών υπό όρους ισότητας, κατέχοντας από κοινού το κεφάλαιο με το οποίο συνεχίζουν τις εργασίες τους, και εργαζόμενοι υπό εκλεγμένες και διοικήσεις με δυνατότητα καθαίρεσης και ανάκλησης από αυτούς.

Το περιβάλλον
Ο Μιλ επέδειξε μια πρωτοπόρα διορατικότητα σχετικά με την αξία του φυσικού περιβάλλοντος – ειδικά στο IV βιβλίο του, στο κεφάλαιο VI των «Αρχών της Πολιτικής Οικονομίας»: «Σχετικά με την Στάσιμη Κατάσταση» στο οποίο ο Μιλ αναγνώρισε τον πλούτο πέρα από τα αγαθά, και επιχειρηματολόγησε πως το λογικό συμπέρασμα της αέναης ανάπτυξης ήταν καταστρεπτική για το περιβάλλον και μείωνε την ποιότητα της ζωής. Αυτός συμπέρανε πως η στάσιμη κατάσταση μπορεί να ήταν προτιμότερη της αέναης οικονομικής ανάπτυξης.

Δεν μπορώ, λοιπόν, να θεωρήσω την στάσιμη κατάσταση του κεφαλαίου και του πλούτου βάση της αντιπάθειας εναντίον της, που τόσο γενικευμένα εκφράστηκε από πολιτικούς οικονομολόγους των παλαιότερων σχολών.

Αν η γη πρέπει να απολέσει τόσο μεγάλο μερίδιο από την χάρη της, μια χάρη που οφείλετε σε πράγματα τα οποία η απεριόριστη αύξηση του πλούτου και του πληθυσμού θα ξεριζώσει από αυτήν, απλά και μόνο για να μπορέσει να υποστηρίξει έναν μεγαλύτερο, μα όχι πιο ευτυχισμένο πληθυσμό, πραγματικά ελπίζω, για χάρη των επόμενων γενεών, πως θα είναι φρόνιμοι να μείνουν στάσιμοι, προτού η ανάγκη τους αναγκάσει να γίνουν.